Alla inlägg under september 2012

Av A-L - 30 september 2012 19:01

 Igår tog vi oss upp i skogen och jag körde ett ordentligt fys-pass med Linny så idag har hon haft en vilodag. Jag uppskattade det oxå kan jag lova, vara ute och gå i terräng är sådär lagom skönt med en benhinneinflammation men det är ju så svåårt att vara stilla ibland.


I veckan ska vi ut på resande fot Linny och jag:) Hälsa på Carina - L's uppfödare - och även hälsa på mina föräldrar. Kommer inte vara borta speciellt länge, men det kommer nog bli intensivt så det räcker:)  Efter det ska vi ta upp träningen på allvar igen och se om vi (läs jag) vågar oss ut och tävla något mer i år:)





 

Av A-L - 29 september 2012 09:29

Roat mig med att titta på valpbilder nu på morgonen:) Ett litet smakprov på hur min sötnos såg ut när hon var vappe, från 8 veckor till 6 månader.



 






 






 






 







 






 

Av A-L - 28 september 2012 12:21

Det var lite svårt att hålla sig från att träna, kliade sådär lite lagom i träningsfingrarna idag så det fick bli ett litet kort pass med fot, sättande under gång, inkallning och fjärr. Linny blev sådär otroligt glad när hon insåg att vi skulle träna så hon höll på att slå knut på sig själv, bara liiite taggad ;) Foten funkade bra, likaså inkallningen, sättandet under gång funkade hälften av gångerna men hon fick belöning för att hon försökte (otroligt snyggt fotgående på det momentet idag dock!), fjärren var hon lite tveksam på första gången, andra gick klart mkt bättre. Testade även att kedja lite och det funkade bra det oxå idag så på det stora hela är jag nöjd :)


Nu är ju frågan dock, ska man våga sig ut på tävlingsbanan något mer i år? Eller ska jag fega och vänta till våren? Beslutsångest är underbart...




 

Av A-L - 27 september 2012 18:38

Det har vart ett väldans regnande de senaste dagarna. På morgonen har det dock vart uppehåll så Linny och jag har gått riktigt långa och raska promenader då -  i "Linny-tempo" går det undan kan jag lova ;) I övrigt har vi inte gjort något alls. Hon börjar dock bli träningssugen nu den lilla, bjuder på beteenden så fort hon får chansen, men jag hävdar envist att det blir det inget med just nu. Tänkte vänta till helgen innan vi kör ett litet pass. Jag tror en viss liten fröken kommer vara lagom taggad då :)


Blött ute då vill man bli torkad, och Linny kan ta fram handduken själv (bilden är dock fr i somras) :




 

Av A-L - 25 september 2012 11:27

Det har varit vila nu efter helgen, påtvingad vila för Linny då jag dels tycker att hon ska få vila upp sig ordentligt och dels lyckads jag gå och bli tvärförkyld >.< Timing är inte vår starka sida just nu - hon ur fas och ur form i söndags och jag efter helgen... Hon må har vart ur form i söndags men efter att ha vilat upp sig resten av söndagen + sovit gott hela natten så var det minsann full fart på henne igår. Hon tycker jag är sååå tråkigt som inte vill göra någonting alls nu, men hon överlever säkert ;)


Tävlingsplanerna har jag tillfälligt lagt åt sidan, först är det vila och återhämtning som gäller sen ska vi bara träna lite lätta saker med mkt beröm och belöning - ifall självförtroendet på plan har fått sig en liten törn. Oavsett om vi ger oss ut och tävlar mer i år eller inte så har vi uppnått målen jag hade uppsatta för iår, dvs få LP2 och starta klass 3. Inte så illa om jag får säga det själv :)




 




 

Av A-L - 23 september 2012 18:37

Inte mycket att säga om den här dagen mer än att det vatir en riktig skitdag. Hade en andra tävling i 3:an inplanerad och jodå vi tog oss iväg körde platsen med en 10:a på sittandet och en 7:a på läggandet. Sen gick det utför med besked, världens sämsta FF där Linny inte alls ville sätta ner rumpan överhuvudettaget, 0:ade sättandet under gång, och på inkallningen lämnade hon planen!? Va? Vad hände?


Visst hon var trött efter gårdagen - inte optimalt att tävla två dagar på raken, men det blev så då det verkade som att gårdagens tävling skulle bli inställd så jag bokade in denna dagen också. Givetvis blev det ju inte inställt igår bara för det...  visst det var en lersjö på plan och visst vi kom instressande till klubben pga vi fastnade i kö pga vägarbete, men detta hade jag verkligen inte kunnat föreställa mig!


Bryr mig egentligen inte i att vi bröt tävlingen, det som stör mig är att hon fick en dålig upplevelse på plan:( Det kommer jag inte komma över i första taget. Fy vilken katastrofdag!!:(

Av A-L - 22 september 2012 18:02

Idag gjorde Linny och jag vår debut i klass 3. Många slarvfel drog ner poängen både här och där, men det som dräpte oss var rutan ?!? Det som verkligen är Linny's moment. 1,5-2 meter innan rutan fick hon den briljanta idéen att "vänta lite, jag ska hjälpa matte så hon slipper kommendera. jag lägger mig ner själv!" Tack Linny.... det blir såå bra när du tänker själv ;) Grymt snyggt läggande i maxfart, men tyvärr ledde det till en 0:a :( Hon fick dock genomföra hela momentet trots det, en massa dk'n och handsignaler så fick jag in henne i rutan och lade henne, sen fick TL kommendera färdigt momentet. Hon trodde säkert jag var knäpp >.< men jag vill hellre hjälpa Linny igenom momenten så hon trots allt har en positiv känsla av det hela än att hon ska känna att "usch det där var otrevligt, matte bara avbröt".


210,5 poäng slutade vi på och en tredje plats. Kunde vart värre. Det var definitivt ett bra träningstillfälle och jag ångrar inte att vi gav oss ut på plan trots att vi bara tränat drygt en månad då Linny varit skadad. En lärdom rikare helt enkelt :) Mest nöjd är jag med domarens lovord om Linny " en hund med mkt potential", det lever jag på! :)


På't igen helt enkelt! ;)

Av A-L - 17 september 2012 13:43

I helgen har vi fått fart på inkallnignarna igen! Fick ett superbra tips på ett forum om hur jag skulle göra och det funkade! Gick ut på att jag skulle placera bollen bakom henne och kalla in, ju fortare hon kommer till mig och kommer in i utgångsposition dessto fortare får hon springa och hämta sin boll. Tog inte många försök innan hon nappade på det:) Var rätt feg första dagen och höll mig på max 10 meters håll, men nu idag gjorde hon en supersnygg slät inkallning på ca 30 meter. Jag är såå glad:)) Lite upp som en sol och ner som en pannkaka när man tränar lydnad ibland.... ;)


Har en vecka med mkt tränign framför oss, så idag tar vi det lite lungt. Ett litet pass med lite fot, fjärr och inkallning blev det, men resten av dagen får hon vila upp sig.





 




Ovido - Quiz & Flashcards