Alla inlägg under januari 2013

Av A-L - 30 januari 2013 19:13

Efter ett par dagars uppehåll från träningen kickstartade vi dagen med promenad och ett träningspass :) Fokuserade även idag på starter och snabba upptag av både trä-och metallapporten, och nu tycker jag allt det är en klar förbättring på bara några träningspass. Blivit mycket "hårdare" - gillar inte riktigt det ordet för det låter som jag är elak - med vilka upptag jag godkänner så nu har vi iaf på träningen hittills fått bort tvekan på främmande träapporter. Metallen är hon fortfarande lite skeptiskt till mellan varven, men även där klar förbättring i upptagen. Ingångarna med apporten vid hopp över hinder tar sig oxå, visst hon tar fortfarande lite stöd mot mig men dunsar inte in i benet på mig så jag håller på att trilla bakåt, inte för att hon gjorde det varje gång men ibland var man en riktig bromskloss kan jag lova. Fortsätter jobba på det så ska vi nog få till det oxå.


Hade två rutor uppställda idag och varierade skicken mellan dem. Testade med belöning bakom en av de bakre konerna, men det var inget bra alls. En gång gjorde jag så vilket resulterade i att hon på nästa skick sprang raka vägen och ställde sig bakom den konen " bra såhär va?" >.< bra konskick, värdelös rutan... på gott och ont det där med smarta hundar.


Avslutade med att träna positionen i fria följet, alla halter, svängar, raksträckor.. riktigt bra gick det så vi avslutade passet på topp :)väldigt nöjd hund här hemma resten av dagen !

Av A-L - 26 januari 2013 14:37

Idag mötte vi upp Clara och Sendit på klubben för ett träningspass. Körde samma träning som jag gjorde häromdagen, fokus på starter, snabba greppanden av apporten och ingångar med apporten och så lade jag till återhoppet med apporten för vi behöver jobba på ingångarna där och så åkte den där hemska metallapporten fram. Fick dock till några riktigt snabba greppanden där oxå och jag var väldigt noga med att endast belöna de greppandena jag ville ha. Riktigt nöjd med dagens pass och framstegen på två träningspass nu :) Slängde in några skick till rutan oxå och de satt finfint så inget att klaga över idag :)


Tog en liten sväng ner till Rådasjön som avslutning, gick lite på isen och fotade en del, men gav upp rätt snabbt för det blåste iskallt från alla håll och kanter och utan ett par vantar (dreggliga och blöta efter träningen) var det väldigt oskönt.


Några bilder från dagen, två första är tagna av Clara :)




 







 





 




 





 




 





Av A-L - 24 januari 2013 13:44

Vi började dagen med en långpromenad i kylan. Otroligt vackert när det är så kallt ute och det håller på att ljusna, men som sagt kallt. Inte för att det bekymrar Linny, men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag gillar när det är minusgrader.


Efter frukost somnade Linny gott och jag gjorde färdigt planerna inför dagens träning. Sen hände nåt, jag vet inte vad, men motivationen var som bortblåst. Fanns ingenstans att hitta - poff, borta! Klockan gick men fortfarande ingen motivation. Nähä... Bestämde mig till slut för att bara gå ut och gå med henne en stund, stoppade ner apportbocken i fickan, just in case, och tur var väl att jag gjorde det! Efter att vi gått en liten stund började Linny bjuda på fotgående och hon gick så himla fint så det var ju helt omöjligt att motstå att träna med henne :) Fortsatte träna fot ner till torget, satte henne en kort plats och ja på den vägen var det. Tränade på snabba upptag av apporten, ingångar med apporten, och starter i forgåendet och körde enligt tipsen jag fick av Mona på kursen i tisdags. Gick helt klart över förväntan så vi fick ett väldigt roligt och lyckat pass ute i solen! :)

Av A-L - 23 januari 2013 14:04

Lite bilder från dagens promenad med lite balansövningar och annat smått och gott här och där. Underbart fint väder ute men brr så kallt!



 





 






 






 





 







 





Av A-L - 22 januari 2013 19:38

Idag var det "Sikta mot stjärnorna"-kurs med Mona Kjernholm på Göteborgs hundarena! Kändes lite konstigt att komma in i en grupp när man inte vart med på första kurstillfället så nerverna var inte riktigt där de borde. Förhoppningsvis blir det bättre. Blev väldigt mycket info och saker att tänka på under de timmarna vi var där så känner mig rätt väck i skallen, känns som detta inlägg riskerar att bli rätt rörigt...


Började med tävlingsmässig plats - valde att bara köra platssittandet och gå av planen och belöna Linny för det - och efter det en träningsmässig platsliggning. På enskilda träningsdelarna körde vi en kedjning med sättande, apportering över hinder och rutan, några av de moment jag vet det är lite strul med, speciellt inomhus, och sedan även starter och snabba greppanden på apporten. Fick många bra tips och ifallsvinklar! Går igenom allting i huvudet idag och så ska jag börja skriva ner det lite pö om pö. Jag måste alltid tänka igenom allt sånt här x antal gånger innan jag kan få ner det på papper, vet inte varför det är så, men så är det iaf.


Linny var taggad inför träningen idag, men det märktes lite här och var att förra veckan var lång och att det tog på krafterna rätt bra att vara bortrest över helgen. Men tack och lov är hon ju inte den som ger sig i första taget :)


Två veckor till nästa kurstillfälle, kommer bli mycket träning innan dess. Ska ta till  mig de tips jag fick idag och så ska jag även komma på vad jag vill ha för kedjning nästa gång. Funderar redan på det fast det är ett tag kvar. Något överaktiv hjärna just nu fast både Linny och jag är helt slut. Detta året kör vi LP3-satsning fullt ut! På något sätt ska det gå! :)



Av A-L - 21 januari 2013 11:18

Efter förra veckans händelser var det hemsk skönt att på fredagen sätta sig på tåget upp till värmland och få tillbringa helgen med "Sofie & company". Lille Oliver är knappt två månader och trots att vi i vanliga fall inte umgås med nyfödda var det härligt att se hur försiktig Linny var, givetvis blev det en hel del pussar på honom och första dagen förstod hon inte riktigt varför han höll på att låta så mycket, men hon var ändå helt underbar med han :) Blev några promenader, mycket soffhäng och på tok för lite sömn, men vad gör väl det när man är i härligt sällskap? :)


Idag går det inte i många knop, Linny har intagit viloläge sen vi kom hem igår och hon verkar inte ha några planer på att göra något annat. Helt ok, bara bra att hon vilar upp sig idag för imorgon blir det kurs!




 




 






 






 







Av A-L - 16 januari 2013 15:32

Idag hade vi tid för återbesök hos veterinären för att kolla att allt är som det ska med örat efter örininflammationen. Innan vi skule åka rastade vi lite. Linny var lika pigg och glad som hon normalt är, skuttar runt i snön, nosar lite här och var. Ser henne stå och nosa på ett långt grässtrå när hon helt plötsligt ramlar omkull! Springer fram till henne och hon ligger krampandes på marken. Hela kroppen är alldeles stel, käkarna är ihoplåst, hon tuggar fradga, biter sig uppenbarligen i tungan för det kommer blod också. Skriker gör hon, vilket jag antar var en kombination av smärta och rädsla. Försöker ta upp henne för att ta henne för att bära henne till bilen, vilket resulterar i att hon skriker ännu mer. Låter henne ligga medan Janne hämtar bilen. Under tiden släpper kramperna i bakre delen av kroppen men jag ser tydligt att hon har kramp i frambenen och tassarna, men hon lyckas sätta sig upp. Sitter alldeles framför mig och blicken är alldeles bort, hon ser inte ut att veta vem jag är överhuvudettaget. Morrar något fruktansvärt, aldrig hört henne låta så, och rätt vad det är ser jag hur kramperna släpper ännu mer och "min Linny" återvänder i ögonen. Lite lätt kramp i frambenen fortfarande men hon vet vem jag är. In fort som sjutton i bilen - och på vägen blir hon sig själv helt - och bort till vett. där vi får komma in på ett rum omgående.


"En gång är ingen gång" är kontentan av det hela, men händer det igen så är det en ordentlig undersökning och utredning som gäller. Fick ett recept på kramplösande medicin som jag hämtade ut, tanken är att om det händer igen och kramperna inte ger sig på 2 minuter så ska hon få en dos upp i rumpan.Jag hoppas innerligt att det aldrig händer igen!!


Vilken katastrofrastning det blev av alltihop. Jag blev så himla rädd, är fortfarande alldeles skakig fast Linny ligger här i lugn och ro hos mig. Hur mycket ska hon behöva råka ut för egentligen? Detta är ju inte klokt!

Av A-L - 13 januari 2013 19:39

Kasst med uppdatering här märker jag, men det händer inte så mycket så det blir inte av att jag skriver något.


Denna veckan har vi vart aktiva varannandag med långpromenader och träning och varannadag har vi tagit det lungt. Börjat öka kraven lite i träningen utan att för den sakens skull tagit bort glädjen. Blir alltid orolig att hon ska sluta tycka det är kul när jag ökar kraven då hon är väldigt känslig för att göra fel, så jag gör det väldigt försiktigt. MIn prio är alltid att det ska vara kul. Är det inte kul ja då är det ingen vits att fortsätta. Jag vill inte ha en hund som gör det jag vill hon ska göra för att jag kräver det utan jag vill hon gör det för att det är kul att göra saker tillsammans med mig - teamwork!


Denna veckan får vi se hur mycket träning vi hinner med. Lite andra saker som ska hinnas med också. Hundfys.på tisdag hos Annika, på onsdag har vi återbesök hos vetten för att kolla örat - som är helt bra, det är jag övertygad om, det har smällt och haft sig men hon har inte brytt sig det minsta lilla i det nu! - och på fredag åker vi och hälsar på världens bästa Sofie! Linny får härja med Specs, det kommer hon tycka är kul! Sen hinner vi hem och sova lite innan vi ska iväg på kurs!






 



 





Skapa flashcards