Direktlänk till inlägg 1 juni 2013

Dags för en liten uppdatering

Av A-L - 1 juni 2013 11:15

Nu var det ett litet tag sedan jag skrev något så kör en liten uppdatering av senaste tiden.


Våren (el snarare sommaren med tanke på temperaturen vissa dagar) har definitivt infunnit sig och det har blivit många tidiga och långa skogspromenader. Jag är alldeles för feg för att gå i skogen dagtid denna tiden på året, med min "tur" så blir det väl ormbett som en liten bonus :/ Vidriga varelser *ryser*. Träning har det blivit en del av oxå nu när en del av tröttheten från senaste medicinökningen har börjat ge med sig något och mycket bad! Oj, vad det är roligt med vatten och få simma, plaska och ha sig :) Hon måste vart nån slags vattenhund i ett tidigare liv ;)


Förra veckan var det ett rännande till veterinären oxå. Måndagen var vi tillbaka hos "vår" vett. för en ny undersökning / utredning. Allting gicks igenom igen, hjärta, lungor mm,  ren klinfys sas. Alla prover som togs i februari togs igen - hematologi och biokemi - sammanlagt runt en 25 olika prover. Alla prover var helt normala. En del skickades till Uppsala, och även de kom tillbaka normala. Inga fel alls på Linny.


På torsdag förra veckan åkte vi in för att göra en MR röntgen. Veterinären började med att göra en klinisk undersökning med allt från allmänstatus, ögon/syn, andning till neuroprofil. Utan anmärkning på allting utom hullet - Linny har lite extravikt, jag är fullt medveten om den och vi jobbar på det. Dock så bidrar Fenemalen till viktökning så det går väldigt sakta att få ner henne, men vi har kommit en bra bit på vägen nu. Sen var det dags att lämna Linny på kliniken, och det var med stor ångest jag gjorde det. Risken för anfall finns alltid när man söver en ep-hund (vilket måste göras vid MR) och sen ska väcka dem ur narkosen. De hade tyvärr inte möjlighet att låta mig vara med vid uppvaknandet, och tanken på att Linny skulle få ett anfall + att jag inte skulle vara med när hon kom ur det.. ja tokångest var förnamnet.


Allting gick iaf bra, hon vaknade upp utan anfall och MR visade absolut ingenting! Fullt frisk, fin liten hjärna <3


Veterinärens anteckning från den dagen:



 



Så kontentan av alla undersökningarna i förra veckan är - precis som de tidigare gångerna - att Linny är, bortsett från epilepsin, en fullt frisk, pigg och glad hund.


Så oavsett vad så blir det nu inga fler undersökningar av Linny, för nu är det tre veterinärer som har kommit fram till precis samma sak - idiopatisk epilepsi. Nu räcker det!


Nu ligger prion, ännu en gång, på att få ordning på anfallen som kommer på tok för tätt. I torsdags (denna veckan) vaknade jag på morgonen av att Linny krampade bredvid mig i sängen, inom loppet av 10 minuter hann hon få tre anfall! Medicinen har iaf hjälp så sett att anfallen är betydligt kortare nu än de var i början så det är ett litet framsteg. Nu ska vi ge Fenemalen några veckors chans till att fungera ännu bättre sen blir det justering av medicineringen, vilken medicin/medicinkombination det kommer bli är jag inte helt hundra på än, jag håller på att fundera för fullt för att komma fram till ett beslut.


Tills vidare lever vi på som vanligt och håller alla tummar att det här löser sig på ett bra sätt!



 
 
Ingen bild

Anneli med Clemmie

1 juni 2013 14:17

Nu kan väl ingen (läs uppfödaren) kräva mer undersökningar eller komma med antaganden om att det kan vara det, eller det, osv....? Tänk så svårt det kan vara att acceptera att det är aveln som gått fel - med eller utan uppfödarens kännedom.

Skönt att ni lever vidare som "vanligt", trots att ingenting någonsin blir som vanligt med en ep-drabbad hund. Håller verkligen precis allt som går att hålla för att Linny har den typen av ep som går att behandla och att ni hittar rätt dos och rätt medicin. Kram och några extra styrkekramar till tuffare dagar...

 
Malin

Malin

8 juni 2013 15:44

Usch, det är verkligen inte roligt med sjuka djur. :( Inte är det billigt heller, men vad gör man inte för dem bästa man har?! <3

http://SuperMagic.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A-L - 21 januari 2014 17:15


Idag tog Linny sitt sista andetag. Fyra anfall under natten, ett femte hos veterinären. Hon somnade lungt och stilla i mina armar. Finns inte ord för den smärta jag känner. Linny har fått frid iaf. Kommer alltid minnas hennes glädje, hon var verklige...

Av A-L - 26 november 2013 07:34

I början av detta året, när livet helt plötsligt tog en oväntad vändning och Linny's epilepsi bröt ut, gjorde jag en massa efterforskning gällande hundarna i hennes stamtavla. Efter mycket letande, många samtal och en hel del välbehövlig hjälp utmed ...

Av A-L - 24 november 2013 19:56

Idag var det otroligt fint väder om än kallt, men det hör ju årstiden till :) Nästan varit en hel pausdag bortsett från lite skogsbus. Linny hade inga större klagomål, skönt att vila upp sig lite och ligga och tugga på ben medan matte får gjort det h...

Av A-L - 22 november 2013 11:28


Jag har många gånger funderat på om jag ska ta upp bloggandet igen, men det har inte blivit av. Nu tänkte jag göra ett nytt försök. Det är 10 månader sedan epilepsin kom in i vårt liv, 10 månader med oändligt mycket undersökningar, prover, medicin...

Av A-L - 14 juli 2013 12:15


Den senaste tiden har vart ett enda virrvarr av veterinärbesök, mediciner, sjukdom och olycka... de senaste 7 månaderna för att vara mer specifik. Jag har tappat räknigen på hur många gånger vi fått åka in och senast idag var det dax igen och imorrn ...

Ovido - Quiz & Flashcards