Direktlänk till inlägg 17 juni 2013

Projekt: mage

Av A-L - 17 juni 2013 15:12

Trots att ha försökt få ordning på magen efter konstens alla regler med veterinärkontkat, skonkost, canikur, pro-kolin och jag vet inte allt,  så vill det sig inte riktigt med Linny's mage. Det har kommit ut i alla möjliga färger, blodblandat och kletigt oavsett vad vi försökt med och vi har sprungit in och ut så mkt så jag tror vi vart mer ute än faktiskt inne :/


Idag ringde jag djursjukhuset igen och vi fick en tid idag att komma in så de fick ta en titt på henne. Trött efter att ha haft en dålig mage och sovit för lite sammanhängande, men glad ändå. Troligen är det en ordentlig stressmage efter inläggningen, men veterinären sa att det även kan vara magsjuka. Fast magsjuka stämmer inte för då borde kompisen oxå blivit sjuk, de träffas ju ändå ett par gånger om dagen vanligtvis.

Vi fick iaf medicin utskrivet så nu blir det extramedicinering i 10 dagar + veterinärfoder i ca 2 veckor. Även om det är många som är anti veterinärfoder så behövs det i nuläget för att hon ska få i sig närig. På 5 dagar har hon gått ner 0,8 kilo och även om hon har lite extrahull så är det på tok för mycket alldeles för fort.


Förhoppningsvis ser vi en klar förbättring snabbt så att hon piggar på sig ordentligt och hon kan få börja vara som vanligt igen.


Lite lagom less på alla vändor till veterinären pga sjukdomar så efter det här hoppas jag vi får en låång paus från veterinären! Eller ja, så lång man kan få med tanke på återbesök och provtagningar, men vi behöver ju inte få mer elände än nödvändigt iaf.

 
 
ZTCJ

ZTCJ

18 juni 2013 11:31

Varför veterinärfoder för att hon ska få i sig näring?
En hund klarar sig länge utan speciellt mycket mat, speciellt din då du nämner att hon har extra hull att ta av. Så länge dom får i sig vätska är det inte hela världen.
0,8 kg på 5 dagar är dessutom inte speciellt fort eller överdriven viktnedgång på en hund som har extra hull att ta av, välkomna den istället och se de få positiva effekterna mitt i eländet.
Hoppas hon blir bättre snart, så jobbigt med sjuka djur när man känner sig så maktlös :/

http://ztcj.blogg.se

 
Erica

Erica

26 juni 2013 09:49

Jo tack det där med magarna är verkligen hemskt, det låter väldigt likt vår historia- testat allt för att stoppa och stressmage/magsjuka som förklaring men även inflammation/infektion i tarmen. Hade missat detta inlägget helt!

För oss är veterinärsfodret en gåva från himlen typ, det är bara en kort stund dom ska gå på det och dom tål det. Det är det viktigaste för mig, att dom inte har ont i magen.

http://www.senapshund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A-L - 21 januari 2014 17:15


Idag tog Linny sitt sista andetag. Fyra anfall under natten, ett femte hos veterinären. Hon somnade lungt och stilla i mina armar. Finns inte ord för den smärta jag känner. Linny har fått frid iaf. Kommer alltid minnas hennes glädje, hon var verklige...

Av A-L - 26 november 2013 07:34

I början av detta året, när livet helt plötsligt tog en oväntad vändning och Linny's epilepsi bröt ut, gjorde jag en massa efterforskning gällande hundarna i hennes stamtavla. Efter mycket letande, många samtal och en hel del välbehövlig hjälp utmed ...

Av A-L - 24 november 2013 19:56

Idag var det otroligt fint väder om än kallt, men det hör ju årstiden till :) Nästan varit en hel pausdag bortsett från lite skogsbus. Linny hade inga större klagomål, skönt att vila upp sig lite och ligga och tugga på ben medan matte får gjort det h...

Av A-L - 22 november 2013 11:28


Jag har många gånger funderat på om jag ska ta upp bloggandet igen, men det har inte blivit av. Nu tänkte jag göra ett nytt försök. Det är 10 månader sedan epilepsin kom in i vårt liv, 10 månader med oändligt mycket undersökningar, prover, medicin...

Av A-L - 14 juli 2013 12:15


Den senaste tiden har vart ett enda virrvarr av veterinärbesök, mediciner, sjukdom och olycka... de senaste 7 månaderna för att vara mer specifik. Jag har tappat räknigen på hur många gånger vi fått åka in och senast idag var det dax igen och imorrn ...

Skapa flashcards