Alla inlägg den 9 november 2012

Av A-L - 9 november 2012 09:42

Mellan varven får jag höra att det är synd om Linny för att hon får träna så mycket- "stackars hund", "ska ni träna nu igen", "stackarn som får träna så mycket".... osv. Jag blir lika fundersam varje gång. Är det verkligen synd om min hund för att hon får jobba med huvet (och kroppen)? Är det synd om en arbetande hund som får ett konkret jobb? Som får göra något hon verkligen älskar? Jag får det inte att gå ihop. Det är ju inte så att jag tvingar henne till det, hon vill jobba och konstigt vore väl annars om en arbetande ras inte ville jobba? Visst vi tränar ofta och mycket, men på hennes villkor sas, skulle hon inte tycka att lydnaden är rolig så skulle vi hitta på något annat istället.


Är det mer synd om min hund än hundar som bara får vara ute och gå?

Exempel 1: en här i området är ute och går timtal med sin hund varje dag;  " är jag inte ute och går med honom flera timmar så är han tjatig och vill bara ut".

Exempel 2: en annan här i området som har hund kan man träffa på under fm/mitt på dagen; " detta är fjärde gången han har velat gå ut".


Min hund tjatar aldrig om att gå ut, hon är nöjd ändå. Lika glad när vi går ut som när vi går in. Hon kan passera andra hundar utan att göra utfall eller bete sig illa, visst nån gång kan det bli lite gnäll från hennes sida, men det är inte hela världen. Hon kan vistas ute där det är mkt folk, åka buss, spårvagn, tåg. Har en av-och på-knapp, kan ta det lungt längre perioder utan att hela lägenheten rivs (faktum är att det enda hon haft sönder är en sladd och det var när hon var valp)...osv.


Jag skulle beskriva Linny som en väldigt go och glad hund som är väldigt välmående. Men lik förbaskat får jag höra mellan varven att "oj vad synd det är om henne" just för att jag aktiverar henne. Givetvis finns det de som tycker hon är duktig, och jag är duktig för att vi håller på och tränar, men det blir mer man reagerar när folk tycker att det är synd om ens hund - just pga aktivering. Tror inte för en sekund att L skulle vara nöjd eller välmående om hon bara gick koppelvändor varje dag!


Så, är det synd om min hund som får jobba? Jag tycker iaf inte det!




 



Ovido - Quiz & Flashcards