Direktlänk till inlägg 18 december 2012

Hundarenan

Av A-L - 18 december 2012 09:35

Igårkväll var det öppen träning på hundarenan så Linny fick sig ett ordentligt pass på 2 h :) Blandade ganska friskt igår så hon var definitivt nöjd när träningen var klar. Började med lite fritt följ för att rätt snabbt övergå till att träna apporterna. Använde mig av apporterna som fanns att låna där då Linny ibland kan tycka det är lite snuskigt med andra hundars dreggel. Två träapporter plockades fram och så körde vi klass 2's apportering ett antal ggr, inga problem alls. Gick bort till hindret och körde 3ans och det gick hur bra som helst så jag var riktigt nöjd :) Tom när en hund sprang och snodde apporten (a antal ggr) precis när den landat på andra sidan hindret skötte hon sig fint :) På sätt och vis var det bra, för då blev det färskt dreggel på apporten ;)


Efter det skulle det vara gemensam träning av gruppmomenten, men då jag hade fått upp Linny i varv med apporteringen så avstod vi det. Inte riktigt rätt tillfälle att träna det just då.


När gruppmomenten var klara fortsatte vi med metallapporten, även där lånade jag de som fanns på plats. Osten plockades fram ur väskan oxå, finns inget som funkar så bra eller har så högt värde på det mometet som ost! Linny hade inga större problem med det heller, jag däremot hade destomer bekymmer... hur man än kastar den där jäkla metallapporten, speciellt då inomhus, så far den iväg åt alla möjliga konstiga ställen! Rullar än hit än dit, studsar på mattan och jag vet inte allt... suck.


Hade lite gemensam träning med en annan tjej där för att få våra hundar att lyssna på våra kommandon och inte någon annans (ordet försvann helt ur minnet, nån som vet vilket ord jag är ute efter får gärna hjälpa mig). Stod först bredvid varandra och körde läggande till sättande och sen övergick vi till att träna fjärr med hundarna rygg mot rygg. Duktiga Linny säger jag bara :))


Blev mer fjärrträning efter det, rutan körde vi oxå igenom. Den stod uppställd framför en spegelvägg och det tyckte Linny var lite mysko på de längre skicken ( 15m+) så hon saktade in tempot rätt kraftigt innan hon gick in i rutan. Definitivt något att träna på!


Några hundar fick ett litet ryck och stack ifrån sina mattar och rog ett race inne i lokalen, min lilla tjej satt kvar i fotposition medan de härjade och även när de tog en repa precis runt oss!! Hej och hå vad det belönades! 


Jättenöjd med träningen och Linny är fortfarande nöjd för hon sover som en liten gris nu efter frukosten. Hon får en vilodag idag, tycker hon gjort rätt för det :))







 

 
 
ebba

ebba

18 december 2012 10:05

Orddiskriminering kanske du tänker på? :)

Hon var verkligen störningstålig, Pelle hade förmodligen inte klarat varken att sitta kvar eller att ta apporten med den störningen ;)

http://flerfotavanner.blogg.se

 
Elinore

Elinore

18 december 2012 13:11

Låter som ett härligt långt träningspass! :)

Sv. Ja alldeles för mycket kan man tänka sig!

http://www.neoverona.hundpoolen.nu

 
maja o zoro

maja o zoro

18 december 2012 15:51

sv; tack haha, ja men jag har sett en person göra det med en BC så större hund går nog oxå bra :D

http://www.majazoro.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A-L - 21 januari 2014 17:15


Idag tog Linny sitt sista andetag. Fyra anfall under natten, ett femte hos veterinären. Hon somnade lungt och stilla i mina armar. Finns inte ord för den smärta jag känner. Linny har fått frid iaf. Kommer alltid minnas hennes glädje, hon var verklige...

Av A-L - 26 november 2013 07:34

I början av detta året, när livet helt plötsligt tog en oväntad vändning och Linny's epilepsi bröt ut, gjorde jag en massa efterforskning gällande hundarna i hennes stamtavla. Efter mycket letande, många samtal och en hel del välbehövlig hjälp utmed ...

Av A-L - 24 november 2013 19:56

Idag var det otroligt fint väder om än kallt, men det hör ju årstiden till :) Nästan varit en hel pausdag bortsett från lite skogsbus. Linny hade inga större klagomål, skönt att vila upp sig lite och ligga och tugga på ben medan matte får gjort det h...

Av A-L - 22 november 2013 11:28


Jag har många gånger funderat på om jag ska ta upp bloggandet igen, men det har inte blivit av. Nu tänkte jag göra ett nytt försök. Det är 10 månader sedan epilepsin kom in i vårt liv, 10 månader med oändligt mycket undersökningar, prover, medicin...

Av A-L - 14 juli 2013 12:15


Den senaste tiden har vart ett enda virrvarr av veterinärbesök, mediciner, sjukdom och olycka... de senaste 7 månaderna för att vara mer specifik. Jag har tappat räknigen på hur många gånger vi fått åka in och senast idag var det dax igen och imorrn ...

Ovido - Quiz & Flashcards