Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

Hundmöten

Av A-L - 11 februari 2013 14:52

Är det något jag aldrig riktigt kommer förstå mig på är det hundmöten, det är ju ett helt kapitel för sig. Varför ska det vara så svårt för folk att fatta att man inte vill hälsa på allt och alla? Ska det verkligen vara så svårt att ha koll på sin hund? Om någon signalerar att den inte vill hälsa på långt avstånd, varför kan man då inte ha förstånd att kalla in sin hund?


Som nu tex, när vi är ute och går en sväng i skogen, fotar lite och har det allmänt bra i det fina vädret. Vi ser på  håll att det kommer en man och att han har en hund som är lös. Jag kallar in Linny, går ännu mer ut åt sidan än vi redan är och placerar henne bakom mig. Han låter sin hund vara lös och springa mot oss. Jag ropar "vi vill inte hälsa!", men ingen ansats från mannen att ropa på sin hund. Förflyttar mig längre bort ändå, fortfarande med Linn bakom mig eftersom hans hund småspringer mot oss. Stampar med foten i marken och säger till hunden "nej", den stannar tack och lov. "Vill du inte de ska hälsa?" frågar han då (detta geni till man...) Men alltså på allvar? Verkar det som att man vill hundarna ska hälsa när man gör som jag gjorde? Jag frågar honom oxå just det, "ser det ut som jag vill de ska hälsa?" "Ja inte vet jag hur det ser ut när du vill hundar ska hälsa" får jag till svar O.o Hur tusan är man funtad då? På fullaste allvar? Sen när blev "gå undan-säga man vill inte hälsa-och säga till den andra hunden" lika med "Jo jag vill jättegärna de ska hälsa" ??


Vad har hänt med sunt förnuft och repekt numer?

 
 
Ingen bild

latfisen

11 februari 2013 17:15

vadå ... inte hälsa ?! konstig du e , de är ju lika med jö hunden deprimerad inte få de, de är ju en hund hundar hälsar på allt o alla ;D

 
Evelina - hundvardag.se

Evelina - hundvardag.se[/url]

11 februari 2013 18:28

Jaa du detta är nog ett evigt mysterium... Inte bara en gång jag tänkt på att "tappa kopplet" till ronja, som kan se riktigt otrevlig ut ;)

http://hundvardag.se

 
C.J.

C.J.

11 februari 2013 18:42

Äh, vissa är ju inte kloka nån stans...

http://mightytigress.blogspot.se

 
Evelina - hundvardag.se

Evelina - hundvardag.se[/url]

11 februari 2013 19:27

Ronja har typ inget intresse alls av godis.. Trist faktiskt :(

http://hundvardag.se

 
Ingen bild

Erika

11 februari 2013 20:28

Tråkigt att människor aldrig förstår :/ har samma problem och har hänt så många gånger att en lösspringande hund har kommit ut från gårdar här hemma och ska attackera, inte hälsa och det är inte alltid lätt att hålla bort sin 20 kgs hund då som vill försvara en och skälla ut den andra hunden för att den är oartig, samtidigt försöka skrämma den andra hunden så att den inte kommer fram eller få fatt i den så att den inte skadar min hund (oftast har de inte reagerat då de varit så målsättade på att attackera) :(

 
Erica

Erica

12 februari 2013 10:46

Men herregud, folk är ju idioter. vad hände med koppel på hundar, lite vanligt folkvett? Lära sin hund att hantera hundmöten fint i koppel i första hand och itne ha den lös om man inte har koll? Fråga innan dom hälsar? Jag går undan, kopplar hundarna och sätter dom på kommando vid möten men det verkar itne heller vara tydligt nog för vissa....

http://www.senapshund.se

 
Elin och Billy

Elin och Billy

14 februari 2013 11:16

Inte bra alls.. förstår mig inte på det där. Borde ju vara rent logiskt att man aldrig släpper fram sin hund till någon annan om man inte fått ett uttalat okej. Tänk att folk ens vågar det?

http://aktivaussie.se

 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

14 februari 2013 21:43

Det där är alltid lika träligt... gör som du & går nästan alltid till sidan... för att mötande hund med ägare ska gå förbi men en del har som sagt ingen respekt. Man blir lika trött de ggr de händer. Hoppas att han förstod till nästa gång "att ni inte vill hälsa" ;-)

http://www.starsweepers.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A-L - 21 januari 2014 17:15


Idag tog Linny sitt sista andetag. Fyra anfall under natten, ett femte hos veterinären. Hon somnade lungt och stilla i mina armar. Finns inte ord för den smärta jag känner. Linny har fått frid iaf. Kommer alltid minnas hennes glädje, hon var verklige...

Av A-L - 26 november 2013 07:34

I början av detta året, när livet helt plötsligt tog en oväntad vändning och Linny's epilepsi bröt ut, gjorde jag en massa efterforskning gällande hundarna i hennes stamtavla. Efter mycket letande, många samtal och en hel del välbehövlig hjälp utmed ...

Av A-L - 24 november 2013 19:56

Idag var det otroligt fint väder om än kallt, men det hör ju årstiden till :) Nästan varit en hel pausdag bortsett från lite skogsbus. Linny hade inga större klagomål, skönt att vila upp sig lite och ligga och tugga på ben medan matte får gjort det h...

Av A-L - 22 november 2013 11:28


Jag har många gånger funderat på om jag ska ta upp bloggandet igen, men det har inte blivit av. Nu tänkte jag göra ett nytt försök. Det är 10 månader sedan epilepsin kom in i vårt liv, 10 månader med oändligt mycket undersökningar, prover, medicin...

Av A-L - 14 juli 2013 12:15


Den senaste tiden har vart ett enda virrvarr av veterinärbesök, mediciner, sjukdom och olycka... de senaste 7 månaderna för att vara mer specifik. Jag har tappat räknigen på hur många gånger vi fått åka in och senast idag var det dax igen och imorrn ...

Ovido - Quiz & Flashcards